Zzzang Tumb


Zzzang Tumb

Stockholm 1980-1984 (Foto: Mats Bäcker)

Medlemmar:
Lars ”Latte” Kronlund:Bas
Mikael ”Red Stripe” Trolin: Sång
Iodine Jupiter: Sång, akustisk gitarr
Irma Schultz:: Sång, keyboard
Göran ”Spökryttaren” Klintberg: Trummor
Mats Burman: Gitarr
Idde Schultz: Sång, keyboard

Historik:
Stockholmsbandet Zzzang Tumb bröt mot det musikaliska klimat som rådde i början av 1980-talet. Istället för att som många andra influeras av postpunken blandade de disco och funk med avantgardistiska elektronmusikexperiment.

Ledare i bandet var basisten Lars ”Latte” Kronlund, en man med ett förflutet i Smisk, The Imps och JAPOP. I Elektronmusikstudion på Kungsgatan kom Kronlund och blivande bandkollegan lodine Jupiter (tidigare i Kitchen and the Plastc Spoons) i kontakt med synthar och andra spännande apparater som inbjöd till experiment. Gitarrer var dock strängt bannlysta och fick smugglas in nattetid. Klas Lunding på Stranded Rekords fick höra inspelningar och erbjöd kontrakt.

Under en gatuspelning i Paris stötte Kronlund på sångaren Mikael ”Red Stripe” Trolin och de idag välbekanta systrarna Irma och Idde Schultz (båda på sång och keyboards). Tillsammans med trummisen Göran ”Spökryttaren” Klintberg, gitarristen Mats Burman och tidigare nämnde Jupiter på sång och akustisk gitarr bildade de Zzzang Tumb. Namnet hämtades från den italienske futuristen Mannetti vars verk intresserat filmvetarna Kronlund och Jupiter.

Den månghövdade och brokiga samlingen blev en liveattraktion utöver det vanliga. De bjöd på en utmanande show med stor musikalisk och visuell spännvidd. Trolin, iförd färgglad overall, manade publiken till dans, och mångas blickar drogs även till den experimentelle Jupiter, vars scenmundering var mycket speciell. Han kunde till exempel komma klädd i en kostym smyckad med färsk strömming, med en gädda som slips och med långt svart hår fastklistrat under armarna och i skrevet. Inför den initierade storstadspubliken kom bandets osvenska stil till sin rätt, men det hände att folk ute i landet blev provocerade och kastade saker mot scenen.

Debutsingeln från 1982 visar de två ytterligheterna i gruppens musik: a-sidan ”En gång till”, en funkig och dansant Chic-pastisch, gillades av recensenterna medan b-sidans ljudexperiment ”På stranden” delvis avfärdades som strunt. Tidigare hade bandet medverkat på Strandedsamlingen ”37 minuter i Stockholms city” och utöver detta gjorde de ytterligare två singlar och en LP, den sistnämnda producerad av John McGeoch från Siouxsie & the Banshees/Magazine,

Zzzang Tumbs karriär varade mellan 1980 och 1984 men samtliga medlemmar hade mer att ge. Kronlund spelade med Reeperbahn och flyttade senare till England, där han nådde framgångar tillsammans med sångerskan Alison Limerick, och till USA, där han var med om att bilda funkkollektivet Brooklyn Funk Essentials. Systrarna Schultz fortsatte med musiken både som soloartister och körsångerskor. Trolin blev folkpartistisk politiker, Klintberg spelade i Thirteen Moons, Burman jobbade3 med Di Leva och Jupiter jobbade senare solo. Idde var dessutom medlem i Torpederna och senare i Docenterna och ingick också en period i Lars Winnerbäcks band.
Från boken Ny Våg

 

Diskografi:
Singel: En gång till – På stranden (Stranded Rekords REK 026 -82)
Singel: Dans – Andy Warhol  (Stranded Rekords REK 026 -83)
Singel: Swedish Model Home – Furniture – Funk (Stranded Rekords REK 045 -83)
Singel: An Actors Handbook – Pop-Show (Stranded Rekords REK 12 054 -84)
LP: Afrodites Supermarket – Kort – Spioner – Pentagon Pop – Vaudeville – Plikt – Molotov Cocktail Party – ”En Vän Är En Vän” (Stranded Rekords EKO 112 -83)
Samling Kassett: 37 Minuter i Stockholm City (Stranded Rekords KOD 107 -82)
Samling CD: Unga Moderna: En gång till, Dans, En vän är en vän (Polar ‎– 517 702-2, Stranded Rekords ‎– 517 702-2)





Kommentera