14 december, 2024

Ny Våg

ny_vag
”Ny Våg”, är förmodligen det radioprogram som betytt mest för rockmusiken i Sverige, framförallt för de som ägnade sig åt att spela punk/nya vågen. Många var de grupper som hade som sin främsta målsättning att få sin musik spelad i programmet, demokassetterna formligen vällde in i till redaktionen.

Det första programmet sändes den 18 augusti 1980. Programledarna hämtades från tre Stockholmsband. Ulrika Malmgren från Mögel, Ulrika delade ibland programmet med Karin Gullström (Opel Rekord) och vid vissa tillfällen skötte Karin programledarrollen själv. Johan Nilsson från Travolta Kids och Christian Wigardt som var med i Hela Huset Skakar. Barbro Schultz, Stefan Wermelin och Ylva Julén var programmets producenter.

“Ny våg” tilldelades till att börja med fyrtiofem minuter i veckan, fördelat på tre kvartslånga program måndag till onsdag, från 16.30 till kvart i fem-ekot. Detta ledde förstås till att programmet även nådde andra än den tänkta målgruppen och resultatet blev snart ett antal radioanmälningar mot svenska punkklassiker. Fyra av de anmälda låtarna fälldes av granskningsnämnden: ”Guds barn” med Pizzoar, ”Kuken i styret” med The Same, ”Knugen skuk” med Kriminella Gitarrer och ”Bohman, Bohman” med Rävjunk. Sveriges Radio hotade med nedläggning men programmet överlevde. Från och med hösten 1981 fick de till och med utökad sändningstid till en timme per vecka. Det var nu programmet fick sin verkliga genomslagskraft.

De ursprungliga programledarna försvann i samma veva från programmet. Johan slutade våren 1981 på grund av militärtjänst och frågade då Lädernunnans sångare Jonas Almqvist om han ville ta över hans plats. Det ville han. Maj 1981 ersattes Christian av Håkan Persson (även han från Hela Huset Skakar). Ulrika, som slutade kort därefter, ersattes inte. Hösten 1982 kunde man höra Bosse Löthén och Nils Fagerberg (båda från bandet Stadion) som programledare och i början av 1983 kom så både Jonas och Håkan tillbaka.

Även om det spelades en hel del ny utländsk musik så hamnade den svenska musiken i fokus. “Ny våg” blev ett forum för den nya musiken i Sverige. De tipsade om spelningar, om fanzines och de spelade massor av demokassetter och hemmagjorda plattor. Många band fick ett ”genombrott” tack vare “Ny våg”. Nämner man titlar som ”Pelle i skogen” med Trogsta Träsk, ”Sätt benet i halsen på dom borgarjävlarna” med Unos Kanoner, ”Knulla i Bangkok” med Bad Boo Band eller ”Sture med gummidräktens telefonärende” med Jesus Njure för gamla “Ny våg” lyssnare kan man få se ett nostalgiskt leende torna upp sig.

Många av lyssnarna minns också, för den tiden smått extrema, ljudkollage med Enhänta Bödlar och Härifrån Till Charken. Det var just spännvidden som gjorde “Ny våg” till ett viktigt program. Allt från manglande råpunk och industriellt oväsen till pop, reggae och poesi fanns med i programmet. Man väjde varken för ljudterrorism eller fräna och häcklande texter. “Ny våg” låg så långt från den tidens kommersiella strömfåra man kunde komma. Många lyssnare satt beredda med bandspelaren i högsta hugg för att kunna banda musiken, detta i en tid då skivbranschen påstod att ”Hometaping is killing music”. Att “Ny våg” dessutom genomförde egna sessions med bland andra Troublemakers, 22 För Många, Abstract, Insekt och Zäpo gjorde det extra viktigt att trycka på inspelningsknappen.

“Ny våg”-redaktionen genomförde också en sommarturné 1982 under namnet “Ny våg på väg”. Bland banden som spelades in kan nämnas T.S.T, Vopp, Fjärta Klämmage (på skiva förkortat F.K.M.), Skandal, Alternativa Idioter och Minx.

Genom “Ny våg” fick punken/nya vågen, som från början varit ett storstadsfenomen men som i slutet av 70-talet och början av 80-talet hade flyttats ut från metropolerna till landsbygden, ett verkligt forum. Och över det hela svävade en tydlig känsla av gemenskap, att det verkligen var en ny musikalisk våg som sköljde över landet.

En lyssnarundersökning visade att cirka 100.000 ungdomar mellan 15 och 24 år bänkade sig för att lyssna på “Ny våg”. Trots detta bestämde sig dåvarande chefen på Barn och Ungdomsredaktionen för att lägga ner programmet. Protestlistorna strömmade in men “Ny våg” var till ända. I juni 1983 sändes det sista programmet.

Att lägga ned “Ny våg” var naturligtvis ett dråpslag mot alla lyssnarna, men också mot den anti-kommersiella musiken som faktiskt i mångt och mycket ledde till det som idag är den svenska musikexporten.

Men… arvet från Ny Våg lever kvar genom programledaren Håkan Persson och hans P3 Rock. Ett program som spelar samma typ av udda och många gånger hårda musik som Ny Våg en gång gjorde.

Som kuriosa kan nämnas.
Att första låten ut i Ny Våg var Hemliga Bosse – Alla och jag.

Att de två första banden som ”spelades in exklusivt för Ny Våg” var Blackout och The Tables och spelades i Ny Våg den 22 oktober 1980.

Att Johan Nilsson intervjuade Åkersbergabandet Nattkräm i ett tidigt skede av Ny Våg hösten -80.

Att Christian Wigardt gjorde reportage från Karlshamn där han besökte musikföreningen Rockslaget. Christian gjorde dessutom ett specialprogram om Dom Dummaste fördelat över två program.

Att trion Gösta Flemming, Svante Lidén och Staffan Thulin gjorde ett specialprogram om Calcutta Transfer som sändes i två delar hösten -80.

Att Ny Våg drog på sig fler radionämndsanmälningar än något annat radio-och tv-program, men blev bara fällt vid fyra tillfällen (hösten 1980). Och att det var duon Ulrika & Karin som gav upphov till anmälningarna.

Att första inskickade kassetten som spelades i Ny Våg var Moderna Art (Di Leva) och låten Kungadöme.

Att Christian Wigardt den 23 mars 1981 dedikerade nästan ett hel program åt inskickade kassetter, Grupperna var Viktoria Band från Varberg, Censur från Landskrona, Borta på vinden från Arboga och Ljudlöst ös från Västerås.

Fällda låtar: 
”Bohman, Bohman” – Rävjunk , ”Guds Barn” – Pizzoar , ”Knugen skuk” – Krimminella Gitarrer , ”Kuken i styret” – The Same

Ny Våg sessions:
Insekt – Herr Marmelad & Hans Skorpor – 22 För Många – Magica de Hex – Trekant – Abstract – Troublemakers (som spelade in 19 låtar) – Knugens Håf – Zäpo”

n Roll Nr 1 –81

ny_vag_nroll
Ny Våg i Blåsväder!

– En ny kanal i radio nu! En kanal där all spännande och omtumlande musik samsas med och kompletterar intervjuer, rapporter och granskningar av alla företeelser som snurrar omkring oss i 80-talet.

Detta säger Christian Wigart, en av de som var med att starta programmet Ny Våg, programmet där ny svensk rockmusik spelas under tre 15-minuters program i veckan. Ny Våg har blivit utsatt för en del kritik sedan starten hösten 1980. Musiken som har spelats har varit hård och frän och texterna har inta alltid varit så ”rumsrena”. Radionämnden har dragit öronen åt sig och en del inslag har blivit fällda. Det har siats om nedläggning men det är en nedläggning som främst skulle drabba de hundratals rockband i landet som genom Ny Våg har fått en kanal att nå ut till likasinnade över hela landet.

Vad är då programmet Ny Våg?
Christian Wigart berättar:
– Målsättningen med Ny Våg var att spela ny, svensk rock, företrädelsevis sådan som annars inte spelas i radio. Vi ville spela musik från alla de små skivbolag som växte upp i landet och ville på ett positivt sätt spegla den nya musikrörelsen som vuxit fram.

DEN NYA MUSIKRÖRELSEN
Hur kännetecknar du den nya musikrörelsen jämfört med den gamla, progressiva musikrörelse som fanns under 70-talet?

– Den progressiva musikrörelsen finns fortfarande kvar, men under 70-talet övergick den alltmer till en perfektionistisk jazz-rock-musik som lämnade lite utrymme åt de som inte behärskade sina instrument till fulländning.

Ny, svensk rock är hårdare och mer aggressiv, mycket beroende på att klimatet har hårdnat i storstäderna. Det utdelas skoningslösa rallarsvingar mot kommun, mot politiker och mot droger. Den nya musikrörelsen har givit unga människor självförtroende att föra fram sin kritik av samhället med musiken som medel.

Punkvågen som kom 1977 då b.la Sex Pistols först lät höra talas om sig förde med sig en helt ny syn på musik, musik var inte bara musik utan handlade om något som berörde de som spelade den.

SJÄLVAKTIVITET
Det har ju talats en hel del om självaktivitet i samband med den nya musikrörelsen, har punken varit den sporre som behövdes för att få igång detta?
– Som jag sa – ungdomar fick självförtroende att själva börja spela, det var inte bara de stora stjärnorna som hade monopol på att stå på scen. Dessutom började man att ta tekniken s sin egen tjänst, små skivbolag växet upp, tidningar startade och musikföreningar runt om i landet fick luft under vingarna.

Även Ny Våg har uppmanat sina lyssnare att höra av sig och gensvaret har varit enormt – över 150 kassetter från band över hela landet och många av dessa har även blivit spelade i Ny Våg. Det har inte alltid varit musikaliskt perfekt men det har varit tanken bakom som räknats.

Har du någon aning om vilken genomslagskraft Ny Våg har ute bland lyssnarna?
– Enligt de undersökningar som har genomförts bland ungdomar mella 15-25 år lyssnar I genomsnitt över 100 000 ungdomar på Ny Våg varje gång det sänds. Men att döma av de brev vi har fått måste det vara betydligt fler eftersom många ungdomar är under 15 år. Dessutom har vi I samband med pratet om nedläggning fått över fyra pärmar fulla med brav från folk över hela landet. B.la har en skola I Karlskrona på eget initiativ dragit igång en insamling till förmån för Ny Våg.

NY VÅG – KONTAKTFORUM!
Det sägs att radion tappar många lyssnare nu när konkurrensen från andra medier hårdnar, vad innebär då ett program som Ny Våg?
– Givetvis lyssnar människor på Ny Våg eftersom det är deras musik vi spelar. Ny Våg har blivit något av ett kontaktforum där vi annonserar om grejor som ar på gång runt om I hela landet.

Jag tror att radion under 80-talet måste våga visa framfötterna, lite mer, inte bara sitta vid skrivbordet och rulla tummarna. Konkurrensen från de andra börjar bli oerhört stark, se på Video, partytejper, superbiografer mm – att det krävs lite offesiv politik från radions sida om man inte ska tappa fler lyssnare. Man måste ge sig ut I landet mycket mer, bryta Stockholmsdominansen.

HÖG MEDVETENHET
Tillbaks till den nya musikrörelsen – drogfrihet har blivit något av ett begrepp I musikerkretsar de sista åren?
– Javisst, det visar på den höga medvetenheten som har fått fäste. Men det är inte någon socialstyrelsesanktionerad drogfrihetskampanj, typ ”spola kröken” utan en självklarhet eftersom musikfesterna då kan vara öppna för alla. Annars måste man ha en undre åldersgräns och det rimmar dåligt med de tankar som ligger bakom hela den nya musikrörelsen.

Dessutom har många kommit på att det inte behövs några droger när man lyssnar på musik, eller som en kille sa till mig I Karlshamn – Varför ska man droga sig när man lyssnar på musik, musiken är drog nog.

Mycket av tankarna bakom den här nya musikrörelsen är ju anti-kommersialism och enkelhet, tror du inte att det är en risk att det hela sugs upp av de ekonomiska krafterna när det visar sig att det finns pengar att tjäna?
– Jo, det är alltid en risk. Se bara vad som hände med Sex Pistols som var ett av de första punkbanden I England. Trots sitt totala avstånd från skivbolag och marknadskrafter sögs de ändå upp av den skoningslösa dungel som skivindustrin idag består av.

Men det viktigaste är ju att folk förstår vad de gör och jag tror de flesta spelar för att det är roligt, det är det som är drivkraften. De allra flesta verkar ha förstått att lyckan inte består av en skär Rolls Royce med lila plychklädsel utan att det är andra värden som är viktiga.

Här finns nu tusentals ungdomar som gett sig attan på att spela, man lånar instrument av varandra, man ger ut skivor, man startar musikföreningar mm. Man vågar gå emot strömmen trots att samhället ser ut som det gör. Drömmen om att bli en Superstar har de flesta avslöjat som en my, det är jag övertygad om.

NYA PLANER
Vad händer med Ny Våg I framtiden?
– Själv har jag I kraft av LAS tvingats sluta men programmet fortsätter I höst, förhoppningsvis med utökad sändningstid. Jag kanske får tid att spela lite själv igen, något som alla tre som sysslar med Ny Våg gör. Det är viktigt att inte bara sitta bakom ett skrivbord utan någon kontakt med verkligheten.

Jag hoppas naturligtvis också att radioledningen inser att det behövs en ungdomsredaktion, något som inte finns nu. Det behövs producenter och möjligheter för frilansare att arbeta med ungdomsmusik om det överhuvudtaget ska bli intressant för ungdom att lyssna på radio.

Jag har själv planer på ett projekt tillsammans med min kamrat, Gösta Flemming, som I korthet innebär att vi skulle resa runt I landet och göra musikprogram från olika städer I Sverige. Programserien skulle kunna ta upp olika företeelser intervjuer med musikaktiva och kommunala politiker. Vi hoppas att radion blir intresserad.
n Roll Nr 1 –81 – Text: Mats Wigart
ny_vag_nroll2

kuk_i_ny_våg

1930009_18128619749_2286_n

ny_vag_brev

radio_ny_vag

 

Aftonbladet – Ung Söndag 16 aug 1981

Jonas Almqvist, Ny Våg-redaktör:
”De fast anställda sitter bara på möten och snackar”

Sveriges svar på John Peel Show, är det omdebatterade rockprogrammet Ny Våg?
– Visst finns det likheter, säger Jonas Almqvist, en av de tre programledarna.
Men det finns en avgörande skillnad:
Peel har åtta timmar till förfogande. Ny Våg, får, från och med I höst en timme I veckan.
– Drömmen vore en timme om dagen med ny rockmusik, säger Jonas.

Det har stormat kring Ny Våg det senaste året. Programmet har fällts fyra gånger av radionämnden. Om det blir fler anmälningar – och fällningar – hotas programmet av nedläggning.

Försvinner Ny Våg försvinner det enda radioprogrammet som speglar vad som händer inom den nya svenska rockmusiken.

Tills vidare får Ny Våg finnas kvar. I sommar har redaktionen fått en halvtimme varje onsdag. I höst blir det tisdagar, mellan 19.00 – 20.00.
– Den timmen har vi tjatat oss till, säger Jonas. Förmodligen kan vi inte hoppas på mer programtid I år. Tänk vilket program vi skulle kunna göra om vi fick mer tid!
– Radioledningen har sagt att nästa satsning på ungdomslyssnarna ska komma I mitten av 80-talet.

NY VÅG FRILANS JOBB
Den som tror att Ny Våg-redaktionen har ett behagligt, slappt jobb med så kort sändningstid har fel.
Jonas som är frilans, jobbar med Ny Våg fem dagar I veckan, men är bara kontraktsanställd och kvitterar ut ett par tusen I månaden för sitt arbete.
– Ny Våg är ett frilansjobb som råkar ta nästan hela min tid I anspråk.
– Jag är hellre frilansare än fast anställd vid radion. Då slipper jag alla planeringsmöten och kurser som de fast anställda musikproducenterna måste gå.

– De hinner ju inte göra vad de ska – lyssna på musik och göra program. I stället sitter de på möten och snackar!

POPULÄRT PROGRM
Att Ny Våg är ett populärt program råder det ingen tvekan om. Det har till och med höjdarna I radiohuset insett.

En undersökning I slutet av förra året visade att 100 000 ungdomar I åldern 15-25 år knäppte på radion tre gånger I veckan halv fem!
– Förmodligen har vi ännu fler lyssnare, tror Jonas. Vi får massor av brev varje dag. Brevskrivarna är ofta 12 – 13 år!

Ny Våg-lyssnarna nöjer sig inte med att skriva brev till sitt favoritprogram. De skickar också in heminspelade kassetter och singlar, som redaktionen efter bästa förmåga försöker spela I programmet.

Ny Våg vill vara ett forum för ny rockmusik, svensk som utländsk och spelar musik som kommer I kläm I andra program.

RAPPORTER FRÅN LANDET
– Jag tror faktiskt att vi lyckats, säger Jonas blygsamt. Man han vägrar slå sig till ro med framgången, försöker istället gå vidare och hitta nya vägar för programmet. En idé är att bygga upp ett nät av unga korrespondenter över hela landet.
– Ett program som Ny Våg blir lätt fixerat vid vad som händer I Stockholm. Men det är ju ute I landet som den nya rockmusiken lever.
– Mitt förslag är att vi, med hjälp av lokalradiodistrikten, ska låta vanliga ungdomar lämna rapporter I Ny Våg vad som händer där just de bor.
– Nu hänger det på cheferna här I Stockholm och distrikten om idén ska bli verklighet!

Journalister göre sig icke besvär, alltså. Kanske är det en förklaring till Ny Vågs framgång. Jonas två arbetskamrater är mer eller mindre handplockade från gatan. De har fått jobben för att de vet mycket om rockmusik.

GJORDE FANZINE
Jonas har gått på journalisthögskolan I Göteborg, men har också andra meriter, b.la gav han ut rockfanzinet Anarki o Kaos.
Och så spelar han själv I, kulturbandet Lädernunnan från Göteborg. Ett band som spelar ödesmättad rock I Lou Reed och Velvet Undergrounds anda.

– En förutsättning för att kunna göra bra rockprogram eller skriva om rockmusik är att man själv spelar med ett band, menar Jonas.

GILLAR INTE ELDORADO
– Det är bara en hake med att lira själv. Man kan inte spela de egna plattorna I programmet…

De Ny Våg-lyssnare som vill höra Lädernunnans EP från 1979 får alltså vända sig till något annat radioprogram.

Men vilket? Ny Våg är det enda programmet idag som helhjärtat går in för att spela punk och new wave.
– Extra eller Linje 19, föreslår Jonas. Därutöver finns nästan ingenting. Eldoradoredaktionens smetmusik har jag inte mycket till övers för. Eldorado är bara en trendig och glättad variant av vanlig svensk melodiradio.
Aftonbladet – Ung Söndag 16 aug 1981 – Text: Anders Hvifeldt. Bild: Björn Elgstrand

Köpingsparken blir radioscen
Köpingsband ska spela i Ny Våg

Rockälskare i Köping kan få sitt lystmäte den 20 juli. Då spelar Köpingsrupperna Fjärta Klämmage och Vopp i radioprogrammet Ny Våg.
Folketspark i Köping blir radioscen för en kväll.
Ny Våg på väg kallar producenten Ylva Julén initiativet. Förutom Köping får också Västerås, Örebro och Katrineholm besök.
Lokala band får chansen att presentera sig i programmen.
– Köping är ett himmelrike för en sån här satsning, meddelar Ylva Julén. Där finns hur många band som helst att välja på.
Nu får alltså rockgrupperna Fjärta Klämmage och Vopp chansen att bli rikskända.


vopp