Helikoptern

33597_159310250762077_4458911_n 35506_159303154096120_2641667_n 60827_159309330762169_3005229_n

61267_432497259901_875958_n 61267_432497264901_2927891_n 61267_432497269901_7370414_n

61346_1517082901089_4302935_n 62205_449449309448_3326433_n 63080_159309797428789_2913045_n
Helikoptern

Stockholm 1978-1983

Medlemmar:
Magnus Nygren: Sång
Håkan Eriksson: Gitarr
Ulf Eggefors: Bas
Jörgen Nordlund: Trummor

Historik:
Tre skivkontrakt och flera helsidor i kvällspressen var ett lovande utgångsläge för Skanstullkvartetten Helikoptern. Trots detta resulterade deras karriär i endast tre utgivna låtar.

bandet bildades 1978 som en trio med ett gemensamt intresse för AIK och Status Quo. Snart drog musiken mer åt punk- och r`n`b-hållet med The Pirates som främsta influens. Eftersom ingen av medlemmarna hade körkort begränsades turnerandet till Stockholm centralt belägna spelställen som Musikverket, Tre Backar och Domino.

Runt 1980 höjdes ambitionsnivån. Bandet utökades till kvartett, klädde sig i Chelseaboots och rockabillykavajer och bytte till en mer powerpopig stil influerad av Squeeze och The Records. Blivande A&R-mannen Magnus Nygren stod för leadsång, gitarr och texter. Håkan Eriksson IX spelade gitarr, körade och skrev musiken och Ulf Eggefors och Jörgen Nordlund kompletterade på bas/kör och trummor.

En demo från 1981 ledde till ett skivkontrakt med Polar och möte med Stikkan Andersson och hans dotter Marie (numera Ledin). Två låtar spelades in under ledningen av producenterna Anders Oredsson och Jonas Warnebring. Framtiden såg ljus ut, men tyvärr drog lanseringen ut på tiden och Marie Andersson lämnade över Helikoptern till Stranded Rekords. Bandet gjorde sin skivdebut på kassetten ”37 minuter i Stockholm City” med låten 200 män. Kvällstidningarna gav fin respons och Helikoptern blev ett attraktivt liveband som spelade en del ute i landet. Favoritstället var dock Ritz i Stockholm där bandmedlemmarna blev stammisar såväl i baren som på scenen.

Nästa steg blev ett kontrakt med EMI som endast resulterade i den Lasse Lindbom-producerade singeln ”Pappas dotter”. Där tog Helikoptern textmässigt hämnd på den blivande fru Ledin, eftersom hon hade bromsat en lovande karriär som aldrig riktigt lyfte.
Från boken Ny Våg

Diskografi:
Singel: Pappas dotter – Ond cirkel (Parlophone ‎– 7C 006-36100 -83)
Samling kassett: 37 minuter i Stockholms city: 200 män (Stranded Rekords ‎– KOD 107 -82)
Samling kassett:Radio Parlophone andra sändningen!: Pappas dotter -Ond cirkel (EMI 7C 438 36107 -83)

Stockholmsgrupp med humor och tillräcklig fräckhet för att stjäla vilt från 60-talshjältarna. (Visst grabbar, Lennon är död, men McCartney lever och har tillräcklig kraft i armen för att få iväg en protest). Om man vet att ”Pappas dotter” handlar om en skivbolagsdotter som nyss gift sig är den kanske kul, men annars är det väl rätt tramsigt, va?

Kommentera