Tant Strul

5995h1024_jpg_1831658v_198216261 208798_190181754358330_287512_n Medlemmarna_i_Tant_Strul_var_Nike_Markelius,_Kajsa_Grytt,_Malena_Jonsson_och_Liten_Falkeholm_1983

tumblr_nnbbbsk5SM1sbccufo1_1280
Tant Strul
Stockholm 1979-1983

Medlemmar:
Kajsa Grytt: Gitarr, sång
Kärsti Stiege (1953-2017): Sång
Liten Falkeholm: Bas, sång
Mikael Westerlind: Trummor
Malena Jönsson: Keyboards
Nike Markelius: Trummor
Sebastian Öberg: Cello

Historik:
Punkens två stora ”tjejband” Tant Strul och Pink Champagne har delvis gemensam historia. Det hela började med att en ung Kajsa Grytt någon gång 1979 mötte de något äldre tjejerna Gunilla Welin, Karin Jansson och Ann Carlberger på krogen. Tillsammans bildade de bandet Kasern 9 där Grytt fick ta hand om gitarren.

Efter ett tag började Grytt istället spela gitarr i ett annat band, Tant Strul, som samtidigt tappade trummisen Stina Berge till Kasern 9, sedemera Pink Champagne. Efter några medlemsbyten fick Tant Strul sättningen Kärsti Stige (sång), Kajsa Grytt (gitarr), Liten Falkeholm (bas), och Mikael Westerlund (trummor). Westerlund hade tidigare spelat trummor i Opel Rekord, medan Falkeholm skött xylofonen i tidiga Eldkvarn. Vid något tillfälle förstärktes Tant Strul av Joakim Thåström på orgel. Så småningom tillkom en permanent keyboardist, den skolade Malena Jönsson.

Tant Strul kände samhörighet med punken och dess antikommersiella budskap. Musikaliskt lät bandet emellertid inte särskilt punkigt. De viktigaste influenserna kom från samtida engelska band och artister som Joy Division, Pauline Murray, Echo & the Bunnymen och Teardrops Explodes. Vid sidan av det egna materialet satte de också svenska texter till låtar av mer traditionella rockartister som Velvet Underground, Bod Dylan och The Doors.

De debuterade på en stödspelning för Nike Markelius, då trummis i Usch, som fått sina trummor stulna. Nervositeten hämmade medlemmarna den första tiden, men i takt med erfarenheten ökade deras självsäkerhet på scenen och snart blev Tant Strul ett stabilt och mycket populärt liveband. Bandet åkte bland annat på flera långa bussturnéer i Sverige.

Textmässigt utvecklades de från den punkigare stilen (”Jag tänker inte jobba på Konsum nåt mer”) till en något mer ambitiös Karin Boye-färgad poesi. Flera av gruppens låtar handlade om fysisk längtan och rätten till sexuell utlevelse, exempelvis tidiga singelbaksidan ”Dunkar varmt” (”Kom in i mig nu”) och senare alster som ”Slicka mig ren” (”Slicka mig ren, så kan du gå sen”).

Tant Strul erbjöds tidigt skivkontrakt av MNW och spelade in två lyckade singlar (”Pappas tant” och ”Alice underbar” – båda 1980). Singlarna togs emot mycket positivt, men kort därefter slutade Stiege i gruppen eftersom hon inte tyckte karriären gick tillräckligt fort framåt.

På den självbetitlade debut-LP:n stod istället Grytt bakom sångmikrofonen, något hon fortsatte med resten av bandets karriär. Musiken på den första fullängdaren gick i samma stil som de första singlarna. Efter skivan hoppade Westerlund av för att ersättas av energiska Nike Markelius.

Tant Strul fortsatte sin karriär fram till 1985. Cellisten Sebastian Öberg tillkom efter vägen och tillsammans med honom gjorde bandet många spelningar och gav ut ytterligare två kritikerrosade LP-skivor.

Grytt hade vid den här tiden tröttnat på att texterna aldrig hördes och ville istället göra något nytt – resultatet blev så småningom den framgångsrika duon Kajsa och Malena. Även Markelius hade andra planer för framtiden. Hon och dåvarande pojkvännen Gunnar ”Gurra” Ljungstedt från Ebba Grön/Imperiet spelade senare in en skiva under namnet Nike Gurra.

Dödsstöten för Tant Strul blev en turné för Rikskonserter då de spelade i skolorna klockan åtta på morgonen. Trots ljus- och rökshow och korsetter infann sig inte den rätta känslan… Slutpunkten var nådd. Tant Strul avslutade dock sin karriär på ett värdigt sätt i Roskildes näst största tält inför 10 000 personer.

Kajsa Grytt släppte flera soloskivor, Falkeholm blev lärare och teaterregissör, medan Malena Jönsson och Nike Markelius bland annat sysslat med teatermusik.Sebastian Öberg startade Fläskkvartetten.
Från boken Ny Våg

Diskografi:
Singel: Pappas tant – Tomheten (MNW MNW 61s -80)
Singel: Alice underbar – Hjärtan slå (MNW MNW 65s -81)
Singel: Jagad -Dunkar varmt (MNW MNWS 73 -82)
Singel: Romeo och diskerskan – Den knivskurne (MNW MNWS 83 -83)
Singel: Svarta diamant – Som den söndan (MNW MNWS 88 -84)
Singel: Kom hit in – Hjortjägaren (MNW MNWS 99 -85)
LP: Tant Strul (MNW MNW 116P -82)
LP: Amason (MNW MNWP 129 -83)
LP: Jag önskar dig (MNW MNWP 139 -84)
LP: Tant Strul 82-85 (MNW ‎– MNWP 163 -88)
CD: Tant Strul 80-85 (MNW ‎– MNWCD 254 -93)
CD: Tant Strul (MNW Klassiker) (MNW ‎– MNWCD 2049 -09)
CD: Samling Ny Våg: Hjärtan slå ((MNW MNWCD 243-244 -93)
LP Samling: Ståkkålmsjävlar: Tomheten (MNW MNWP 182 -89)
CD Samling: Ståkkålmsjävlar: Tomheten  (MNW MNWCD 182 -89)
CD samling: Kick off: Svensk rock 1970-1994: Hjärtan slå (MNW)
CD Samling: 25 år 25 spår – Kontaktnätets jubileums-CD: Då är det inte kärlek (KNCD 7499 -99)
CD Samling: Volym # 3 – Den bästa svenska musiken: Dunkar varmt (MNW MNWCD 351 -00)
CD Samling: Från Plommons till Drain – Svenska tjejrockband 1966-1999: Amazon (Svenskt Rockarkiv – Rocka-02 -02)
CD Samling: Absolute svensk rock classics: Dunkar varmt
CD Samling: Svenska punkklassiker: Pappas tant (MNW MNWCD 2012 -03)
CD Samling: Tjena Kungen: Dunkar varmt

Övriga inspelningar:
Radio: Tonkraft 800906 – Sommarlov special 830624 med Kajsa Grytt från Tant Strul – Spinnrock 831001
Live: Ultrahuset 80-12-06
TV: Joker 020306 Hur man startar ett rockband? – Elektriska Trädgården – Bagen

tant_strul_heatwave

tant_strul_modernes

hett_tant_strultant_strul_ungtant_strul_debut_expressen

 

tant_strul_expressen

tamt_strul_okej

tant_strul_schlager0

tant_strul_schlager1

tant_strul_schlager3

tant_strul_schlager2

tant_strul_allt

Kommentera