21 april, 2024

stoodes12 stoodes13 stoodes14 stoodes15 stoodes17 stoode3 4met_reh_dt 5met_reh_micke_l 6met_reh_dt 7met_reh_dt 8met_reh_pelle_a 9met_reh_hocky stoodes_linkoping 1stoodes 5stoodes
The Stoodes

Stockholm 1978-1979 1980-1982 samt under 2000-talet

Medlemmar:
Torkel ”Deep Torkel” Knutsson: Sång
Henrik”Gamen” Gahn: Gitarr
Henrik ”2 Meter” Järmsten: Gitarr
Micke Lööv: Gitarr
Micke Ghomri: Gitarr
Johan ”Tapeface / Johnny Pep” Thulin: Bas
Jonte ”Tom Collins” Karlsson: Trummor
Åke Ericsson: Trummor
Peter Johannesson: Trummor
Jocke: Trummor
BH: Trummor

Historik:
Få svenska punkband har fått lika mycket uppmärksamhet i samman med en debutspelning som The Stoodes. det var på den gala i Medborgarhuset i Stockholm 29 september 1978. Ljudet för högt och skränigt och sångaren Deep Torkel var, för att uttrycka det milt, utlevelsefull på scenen. En ABAB vakt tittade in och kallade genast på polis.

Dagen efter skrev det flera av de stora tidningarna om skandalbandet och P3 gjorde reportage om tillställningen där de lät de andra banden spy galla över The Stoodes. Svenska Dagbladets recensent gick längst i sin pardon lösa kritik: ”Något sämre har jag nog faktiskt aldrig hört.  De spelade inte toner, bara oljud och dessa kom för säkerhets skull i otakt”. För övrigt en recension som gjorde Deep Torkel mäkta stolt. Ett av målen med The Stoodes var just att chocka folk genom att bara spela. Och det går ju inte att neka till att sångaren Deet Torkel (Torkel Knutsson), gitarristen Gamen (Henrik Gahn) och 2 m (Henrik Järmsten), basisten Johnny Pep (Johan Thulin) och trummisen Tom Collins (Jonte Karlsson) lyckades ganska bra med det. I stort sett varenda av de tjugotalet spelningar bandet gjorde bjöd på kaos. Låg inte Deep Torkel på scengolvet och skrek så hamnade han i slagsmål med publiken, hela tiden till bandets tunga manglande.

Bandet hade funnits i cirka ett år innan debutspelningen, dock utan att vare sig repa eller ens äga några instrument. Det var när Johnny Pep (ex The Tanks) kom med några veckor tidigare som de började spela på allvar. Den stora inspirationskällan var förstås The Stooges, Iggy Pops gamla band. När de sent omsider hamnade på skiva, närmare bestämt i samband med att de lade ner, snodde de både omslag och titel från amerikanarnas gamla liveplatta ”Metallic KO”. De till och med döpte om sig, tillfälligt, till DT and the Stoodes.

Skivan innehöll dels hela ovannämnda konsert på Medborgarhuset, dels deras sista spelning ndet på Musikverket den 7 juni 1979. Debuten låter fascinerande, men det var på andra sidan man kunde ana hur bra bandet kunde låta live.

Helst slut var det dock inte. Senare samma höst spelade de in låtarna ”Psycotic” och ”Gunfight” till samlingen ”Let it out”, och gjorde ytterligare en spelning i samband med att den skivan släpptes.

Efter splittringen dök 2 Meter upp i Pelle Almgrens Easy Action (inte att förväxla med Peo Thyréns och Kee Marcellos dito) som gjorde två singlar på Stranded 1982. Deep Torkel lyckades i början av 90-talet upprepa bedriften att chocka publik och media än en gång när han satte ihop badet Suzie Beats Them All. Annars har han mest sysslat med film de senaste åren. Han har gjort ett flertal kortfilmer men också långfilmen ”Naken” 2000.
Från boken Ny Våg

Låtar: Ingen stil, Stoodes i Linköping, Ronnie Pettersson, Sverige är tråkigt, Psycotic, Bota,

Diskografi:
LP: Metallic KO
Samling LP: Let it out: Psycotic – Gunfight (
Samling CD: Svenska Punkklassiker: Psycotic (MNW



AFTONBLADETS UNG BILAGA
Ung koLlar
SvENSk PunK
Vad sig egentligen i huvet på en punkare ?
Det eviga protesterandet.
Det gröna håret.
Alla glåpord.
Det är inte lätt att vara punk.
Speciellt inte när det börjar bli accepterat.
-När man hållit på ett tag, och kan  det för bra, då är man inte punk längre,säger Deep Torkel, 18.
Deep Torkel talar om att spela punk.
Själv spelar han i gruppen ”Stoodes” tillsammans med Johan 23, Gamen 17, Två meter, 17 och Christer, 17.
-Det viktigaste när man spelar punk är att man ska ha jävligt kul.
Ju mer vi lär oss och ju bättre vi blir på våra instrument, desto tråkigare blir det.
Det är ju det där med att ingen kan speciellt bra som är själva punken.
Alla ska kunna spela precis hur som helst om de vill.
-Och om man nu skulle bli bättre så är det viktigt att man inte glömmer den där känslan man hade från början, även om man skulle spela datamusik i framtiden,säger Johan.

Var är protesten ?
”Stoodes”, ”Aoouh!” och ”Baiters”, tre punkband, sitter här och pratar.
Ingen av dem ser särskilt punkig ut.
Någon har skurit av sig lite hårtestar, ett par har skinnjackor.
En ser ut som en karottklippt dala-speleman.
Resten har slitna jeans.
De är nio stycken.
Det ser lite avslaget ut.
Var är punken?
Protesten?
Det kompromisslösa?
Alla letar i minnet.
Sedan kommer Deep Torkel på att han och Johan nyligen åkte dit.
-Vi greps enligt LTO, lagen om tillfälligtomhändertagande:

-Det var så här att vi var nere på T-centralen i fredags natt och klistrade upp affischer om en punkkonsert nästa lördag.
Det är så dyrt att annonsera och sätter man in nåt under ”pubar” i DN så kommer det bara fel människor.
Det är väl inga punkare som läser under” pubar” i DN heller.
-Och medan vi klistrade som fan så kom snuten och drog iväg med oss.
När vi kom fram till polisstationen vägrade att säga mitt namn och jag hade ingen legitimation.
Då blev snuten skitförbannad och slog mig på käften och sen i solar plexus så jag stöp på golvet.
-Jag fick också stryk men inte så mycket, säger Johan.
i Medborgarhuset på söder i Stockholm för några veckor sen.
Vi är inte alls så hemska som alla säger.
Men efter det blev vi svartlistade på alla ungdomsgårdar i hela Stockholm.
Vill vi ha konserter får vi ordna dom själva.
Förra söndagen spelade vi på Musikverket vid slussen:
-Vi gick bara ner till ägarna och undrade om vi kunde få spela, det var vi och så
”Aoouh” och ”Baiters”.
Vi fick hyra in oss.
De sa att vi skulle ta tjugo kronor i inträde vi tar bara en tia av princip.
Annars har våra polare inte råd att komma och lyssna.
-Det kom massor med folk över 300.
Många kom inte in.
Efteråt sa ägarna -grabbar ni är bokade i Januari.
-Och det kändes ju rätt bra
-Det är bättre ä att spela på ungdomsgårdar iallafall.
Där går bara en massa raggar typer som bara vill höra”Johnny B Good” och Boney M.
Nej bra punk hittar man på Medborgarhuset, Jarlateatern, och ”fyran” på Lästmakargatan 4.
Pardonlös rock
”Stoodes” tycker själva att de spelar ”pardonlös rock”.
– Det kom en kille fram till oss efter en kosert med tårar i ögonen och skrek  ”ni spelar ju pardonlös rock totalt pardonlös rock” och då kom vi på att det  gör vi ju.
Matte, 17 och Stellan, 17 i ”Aoouh” säger att de spelar nyavågen musik, men mest ”Aoouh-rock”.
Ubbe, 17 i ”Baiters” vill inte specificera gruppens musik.
-Vi spelar allt vi kan spela.
-Punken håller för alla.
På Musikverket kom det fram 30-års killar och sa ”fy fan va bra”.
Men det är mest punkare som kommer.
Det är den engelska musiken som inspirerar, som varit förebilden.
Matte, 17 och Stellan, 17 i ”Aoouh” säger att de spelar nyavågen musik, men mest ”Aoouh-rock”.
Ubbe, 17 i ”Baiters” vill inte specificera gruppens musik.
-Vi spelar allt vi kan spela.
-Punken håller för alla.

På Musikverket kom det fram 30-års killar och sa ”fy fan va bra”.
Men det är mest punkare som kommer.
Det är den engelska musiken som inspirerar, som varit förebilden.
Men nu har punken blivit etablerad i England.
-Det finns ingen punk i England.
Banden där har blivit för bra.
Tänk bara när ”999” kom till Domino i Stockholm och skulle spela.
De tog 50 kulor i inträde !
Det är inte klokt. Johan är upprörd.
-Divor, fräser killarna mellan framtänderna.
-Vi skulle inte ta ett öre mer än tian även om vi hade Rolling Stones till förband.
Låt dom kräla i skiten
-Ja, och det borde vara dödsstraff på att spela mer än två år i samma band.
Efter två-tre år spelar man om samma musik igen bara, då är man kass.
Ut med alla musiker på gatan bara och låt dem kräla i skiten.
Efter några år handlar det om för mycket pengar och då blir det bara skit.
Det är skivindustrin som förstör alltihop.

-Och såna där som kommer från överklassfamiljer, de kan inte göra bra musik.
-Musikrörelsen har sagt att den ”ska ha punkbanden under sina vingars beskydd”, blablabla!!!
Det är bara snack, de har inte gjort något.
Vi får klara oss själva och sedan hamnar man i klorna på EMI och andra jättekommersiella skivbolag.
-Och i radions ungdomsprogram är det bara ”Motvind” och en jävla massa fioler.

Hatar MUF och snutar
-Vi, som får sälja av våra prylar så fort vi ska tjacka nya plektrum, vi får stå där.
Instrument och stärkare kostar en förmögenhet.
-Antingen får man sno pengar till grejor eller får man sno grejor.
Man kan låna också, men vi är arbetslösa ibland och några går i plugget.
En del punkband lånar grejor av varandra.
-Sjunger man engelska texter skiter folk i att lyssna.
Sjunger man på svenska skriker alla jävlar att man sjunger nån jävla vänsterpop.
-Vi hatar MUF, snutar och militärer, säger ”Stoodes”.
Text: Stina Helmersson Foto: Per Björn
FRÅN AFTONBLADETS UNG BILAGA
söndagen den 21:a Januari 1979

Tristess Nr1 
Stoodes kommer från Stockholm och bildades hösten 78.
Dom hade sin första spelning på medborgarhuset i slutet av september.
Det var på en gala tillsammans med Baiters, Panic, Fagin, Troja.
Det skulle visa sej att Stoodes skulle bli (ö)kända redan efter första spelningen.
Det börjar med att nån skriker ”Stoodes på scen”.
Och nog gjorde dom det alltid.
Det enda som hörs är en alldeles för hög gitarr.
Sångaren Deep Torkel slänger sig hit och dit och hoppar ner bland publiken.
Han får tag i en gitarr som han slår sönder.
Allt detta till öronbedövande dån orsakat av resten av bandet.
I 20 minuter fick de hålla på, sen kom en massa snutar och dom blev ivägkörda från scen.
Efter detta fick man stor publicitet, i t ex Expressen, Aftonbladet och Svenska Dagbladet samt ett inslag i ungdomsradion.

Medan det bara skrevs högst ett par rader om de andra banden, så skrev man massor om Stoodes.
Det visade sig sedan att deras spelningar skulle fortsätta i samma stil.
De hade under sin ”livstid” 8 spelningar.
Av dom var det väl ingen som blev särskilt lyckad.
Dom spelningar dom tyckte var roligast var Medborgarhuset samt dom båda Linköpinsspelningarna ( som de tom gjorde en låt om).
Det var den 2:a och 3:e februari som de var här och lirade på Grottan respektive Flamman.
Spelningen på Flamman måste vara den längsta som gjorts av ett svenskt punkband.
I en och en halvtimma stod Stoodes på scen.

Bland låtarna dom spelade kan nämnas: ”Tråkigt” , ”Inget kul”, ”Mode punk” , ”Jag dödade Kennedy” , ”Singer” , ”Black Sabbath” och ”Lev”
Peter Kagerland Tristess Nr1 

Anarki o Kaos #7
Det mest lovande nya bandet i Stockholm just nu, heter Stoodes. Det första bandet jag hört som skapat kaos och riot genom att bara spela. Alltihop hände sista fredagen i september. Brommabandet Panic ordnade en ”gala” på Medborgarhuset i Stockholm, med två punkband (Stoodes och Baiters, som förresten bara blir bättre och bättre. Till den här kvällen hade man skaffat sej en sångare, så gitarristen kunde ägna sig mer åt spelandet å det lät betydligt bättre än det gjorde på Kåren.

Nog om Baiters) och tre popband (Troja, Panic och Fagin).
Tanken var att blanda punkbanden med vanliga popband och det var ju inte dumt tänkt. Men ändå blev det så att punkbanden fick börja och sedan spelade resten av banden. Hursomhelst blev kvällen oförglömlig. Det började med att Stoodes började spela en timme försent.
Henrik (alias 2 meter): – Från början var det meningen att vi skulle spela på Panics prylar, men så visade det sig att dom hade skit-liten och dålig sånganläggning. Så Fagin lovade ställa upp med sin ”skitfina” (enligt de själva) anläggning., som också visade sig vara risig. Sedan fick vi inte spela på våra egna grejer, utan var tvungna att lira på Fagins.
Gamen: – Det är löjligt. I Aftonbladet stod det att det fattigaste bandet (vi alltså) fick spela på de rika bandens grejor och att vi hade sönder dem. Helt fel ! Vi fick inte spela på deras grejor utan körde på våra egna och vi hade inte sönder nånting.
Henrik: -Panic fixade en bil som skulle hämta bandens grejor. Det var sagt att vi skulle få våra grejor kl fyra. Men då hade man bara hunnit hämta Fagins utrustning och skulle ut till Bromma efter Panics. Vi fick inte vår utrustning förrann kl halv sju och halv sju skulle det hela börja.
Torkel: – Och inte fick vi göra nån soundcheck. Däremot stod Fagin och gjorde soundcheck i tre timmar. Mellan klockan fyra och klockan sju. Och så ville dom att vi skulle lira direkt. Inte undra på att det lät fördjävligt.
Men när det hela väl kom igång, studsade publiken tio meter tillbaka i bänkarna. Ljudet var helt enormt. Publiken blev som tokig. Kanske inspirerade av Torkels utlevelser på scenen, som den packade desorienterade sångaren. I början höll han sig på scenen. Slängde sig än hit, än dit. Rullade runt och bara skrek och skrek….ibland även i mikrofonen. När han tröttnade på det, slängde han sig ner på scenkanten och började snacka, skrika och nojsa med punkarna vid scenkanten. Och det var väl roligt i en fem minuter, sedan tröttnade Torkel och slängde sig ut bland publiken. Fast publiken gillade inte Torkel, så de slängde tillbaka honom på scen. Men han gav sig inte utan tog ett nytt Tarzan-språng ut bland en chockad publik. Och chockade arrangörer som vrålade till publiken: Lugnar ni er inte så skickar vi polisen på er. Och en minst lika chockad ABAB-vakt fick fnatt.
Henrik: – Han hade stått ute vid biljettförsäljningen. Men en stund efter det att vi börjat lira, tittade han in för en sekund och blev helt galen. Ropade på sin bärbara radio efter polisen: Det är ett helt vansinnigt band här som har en sångare som sparkar folk i publiken. Och snuten kom. 3 Fordbussar och en massa vanliga snutbilar. Torkel: -Och när vi blev avslängda från scenen var det någon som sa: Fort in i logen med dig. Snuten är efter dig. Så jag drog in i logen och när jag tittade ut efter en stund stod snuten där och frågade efter sångaren i Stoodes. Och då vara det bara att dra.
Henrik: – Första gången Sex Pistols spelade ute, stängde ju vaktmästaren av strömmen efter en kvart, samma ska när Alice Cooper började spela. OK, det lät skit, men vi lyckades provocera publiken utan att spy på scenen eller så. Provocerade dom genom att spela .
Gamen: – Sedan är det ju det här skitsnacket om att publiken gick medans vi spelade. Den enda som gick var Expressens Mats Olsson.
Henrik: – Och jag fick höra av dom sålde biljetterna att han ville ha pengarna tillbaks. (skratt, skratt)
Jocke (spolad trummis):- Och så stod det i Aftonbladet att Troja bara fick spela i en kvart för att vi var en timme försenade. Helt fel. Det var vi som bara fick spela i en kvart. Troja spelade i hela 45 minuter.
Henrik: -För att inte tala om radioinslaget. Så tog dom och spelade ett par sekunder med oss, alldeles från början av vårt framträdande när det verkligen lät skit. Det är så jävla typiskt, så jävla konstigt. För radions inspelning är sämre än den vi själva gjorde – fastän radion har skitfin bandspelare. Och sedan spelade dom Fagin och ville väl få folk att tro att det var så man lät på Medborgarhuset, vilket var en jävla lögn. För det man körde i radio var en studioinspelad tejp. Radion och Fagin gick helt in för att få oss låta så dåligt som möjligt och Fagin så bra som möjligt. Men så jobbar också deras sångare/gitarrist, Peter Strömmer (Åke Strömmers grabb) på radion.

Torkel: – Och så det här att man tog oss på nåder, bara för att vara snälla. Vi hade lätt kunnat sälja ut Medborgarhuset själva. Fagin och Panic sålde biljetter i förköp. Vet du hur många de sålde ungefär? 30 stycken. Och sedan släppte dom inte in alla som ville in. Det var ungefär 200 personer utanför som dom inte släppte in, våra fans, för att dom var punkare. Sedan när vi blivit neddragna från scen, så släppes de in. Henrik: – Fast en kul grej var det här med killen från EMI. Han kom fram och sa att vi hade taskiga texter. Vilken grej va ? Vi kunde ju inte ens själva höra vad Torkel sjöng och lyssnar man på tapen så hör man bara några ord här och var. Och så kommer han fram och säger att vi har taskiga texter (skratt, skratt).
Johan: – Vi får väl skicka några texter till honom. ”Det här är texterna som du tyckte var taskiga”.
Henrik: – Sedan säger vi inte heller vad det är vi lirar. Vi chockar folk. Annars blir det bara sån där idoldyrkan. Dom vet vad det är för låt, vad det är dom lyssnar på. Så vi säger inget. Folk tvingas lyssna efter vad det är vi spelar för något, dom kan inte vara likgiltiga och låta det gå in genom ena örat och ut genom det andra. Det kan dom inte. Det går inte att lyssna passivt på oss. Gamen: – Stoodes har funnits till som band i ett år ungefär, fast vi har inte börjat lira ordentligt förrän nu. När Johan kom. För ett par veckor sedan.
Johan: – Fast det är jag som leder bandet. Dom andra får komma med idéer på arr och sånt, komma med låtar. Men det är jag som har det avgörande, utslagsgivande ordet när det gäller hur vi ska låta på scen.
Henrik: – Det var Panics idé att skriva fd Tanks om oss på affischerna. Vi var emot det. Killen i Panic som arrangerade det hela ringde och snackade om hur man skulle kunna dra mer folk. Och han föreslog att det skulle stå fd Tanks. Fast alla vi i bandet var emot det, men dom gjorde det ändå. Så vi tryckte upp egna affischer som det inte stod fd Tanks på.
Stoodes består av: Johan ”Johnny Pep” Thulin på bas, D T (Deep Torkel) på sång, Gamen på gitarr, Henrik (alias 2 meter”) på gitarr och Jonte (alias Tom Collins, men receptet varierar) på trummor. Någonstans i bakgrunden finns också Jocke som är bandets andre trummis, men är liksom Jonte spolad, och finns bara kvar tills man hittar någon bättre. Torkel: – Vi är totalt politiska, mot allt, slår åt alla håll.
Johan: – Vi är ett anti-rock band, Ebba Gröns favorit klyscha.
Henrik: -Alla i bandet har olika stilar och tycker olika och åldern spelar väl också in en del. Vi är alla olika gamla och olika långa. Längden är viktig….
Gamen: – I tidningarna stod det att det att det var högstadie och gymnasieband som spelade. Vi är inget gymnasieband, vad har vi med plugget att göra. Vi är inte som de andra.
Henrik: -Det är så jävla löjligt. Bara för att det blev saker förstörda och en gitarr snodd, så har man snutanmält oss. Man måste ha en syndabock. Vi sabbade ingenting. Så säger dom att VI snott en gitarr !
Johan: -Vi kallar oss för Stoodes för att det låter som Stooges. Det är ett namn som ligger kvar i hjärnan. Folk kommer i håg det. Men det är inget punkband som vill ha oss som förband. The Pain vågar inte ha oss som förband på Tallisgården, för dom är rädda för att vi ska sopa dom av planeten om vi skulle spela. Och vi skulle sopa dom…..
Torkel: -När vi ordnar spelningar ska alla band som vill få vara med. Man ska hjälpa varandra.
Jonas A Anarki o Kaos #7